Własny lokal gastronomiczny to ciekawa sprawa. Jeśli dla kogoś gotowanie jest pasją, to będzie mógł się spełniać zawodowo. Prowadzenie restauracji wymaga jednak przestrzegania norm i przepisów. Nieprzerwana działalność lokalu zależy od opinii sanepidu, który co jakiś czas będzie przeprowadzał rutynowe kontrole. Co trzeba zachować na wypadek kontroli?
Odzież i środki czystości w gastronomii
W kuchni, a także na sali musi panować idealna czystość. Powinieneś zainwestować w środki czystości, które są neutralne dla pożywienia. Nie mogą one zmieniać zbytnio zapachu w kuchni oraz smaku pożywienia. Kontrola z sanepidu na pewno sprawdzi czym czyścisz zaplecze restauracji. Inną sprawą jest odzież gastronomiczna. Kontrolerzy nie zwracają uwagi na jej kolor, za to liczą się inne rzeczy. Pierwszą z nich jest to, czy rozmiar jest zgodny z wielkością kucharza. Dbają o to, aby zapewnić mu godne warunki pracy. Najważniejsze jest, aby była czysta. Wiadomo, że podczas gotowania można się wybrudzić, nie ma w tym nic dziwnego, jednak łatwo odróżnić świeżą plamę od trochę starszej. Najlepiej jeśli każdemu pracownikowi przygotujesz po pięć zestawów ubrań i będziesz wykonywał raz w tygodniu pranie – podczas gdy kucharz ma dzień wolny od pracy. Nakrycie głowy to też istotna sprawa. Szczególnie wymagają tego normy unijne. Może to być tradycyjna czapka kucharska, jednak jeśli chcesz oszczędzić wystarczy siatka przytrzymująca włosy. Jest ona wygodna i w ogóle nie czuć jej na głowie. Najważniejsze, że według sanepidu spełnia ona wszystkie wymagane normy.
Jeśli zainwestujesz w ubiór swojego pracownika oraz środki czystości, to na pewno na tym nie stracisz. Unikniesz ewentualnych upomnień i mandatów. Wiadomo, że nikt ich nie chce podczas prowadzenia własnej restauracji. Przestrzegając tych przepisów Twoja kuchnia będzie zadbana, a kucharz nienagannie ubrany. Świeży i czysty ubiór poprawi także samopoczucie pracownika.